perjantai 11. joulukuuta 2009

Valtakunnallinen SATUPÄIVÄ

Tänään on kansallinen satupäivä, jonka johdosta Poptori esittelee ehkä suurimman yksittäisen tuotekehityksensä. Se on julkaistu jo Portugalissa, Kreikassa, Venäjällä, Islannissa ja se on tulossa Saksaan, Ranskaan, Englantiin, Irlantiin ja Italiaan.

Satu jää aika ajoin ”hyperventilaatiomarkkinoiden” jalkoihin, mutta palaa aina aika ajoin lähtöruutuunsa, kunhan sille luodaan moderneja sovelluksia. Tätä ilmiötä on esim. Disney hyödyntänyt surutta. 30-luvulla kunnianhimoinen Lumikki-elokuva oli kustannuksineen miltei kaataa yhtiön, mutta se käänsikin sille uuden suunnan. 80-luvulla räjähti pankki, kun satukirjan rinnalle luotiin kasetti kuuntelua varten.


Poptorin kehitys maailman lapsille on Hybrid Media

Kirjan ja CD:n lisäksi CD:n ROM-raidalla on pelejä, mutta myös linkki Joulupukin kotisivuille. Lapset voivat turvallisin mielin ”Joulupukin valvonnassa” verkottua ympäri maailman internettiin. Maailma puolestaan saa tietää, mikä on esim. Joulupukin virallinen edustaja eri maassa jne. Joulupukki lukee Joulukalenterin netin yli, joten sivuilla myös käydään. Joulupukin kumppanit luovat muita palveluja maailman lapsille ympäri vuoden. DVD:llä satu on luettavissa sähköisenä kirjana ja lukijan tekstin saa TVä-ruutuun kuten Karaokessa. DVD:llä on aina paikallinen kieli ja yksi vieras kieli, eli yleisimmin Englanti. Lapsi voi seurata miten teksti kirjoitetaan tai lausutaan. Ääni on 5.1 surround, joten kun susi tulee selän takaa, se myös kuulostaa siltä.

Tutustukaa tästä linkistä englanninkieliseen videoesittelyyn.

–Erkki Puumalainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti