sunnuntai 27. joulukuuta 2009

Äänen toistamisessa mie teen mitä pittää, mut hinnoilla leikkimää mie en ala!

70 kvartaalia sitten pieni itsepäinen Avainlippu-CD joutui puolustamaan itsemääräämisoikeuttaan maailmanlaajuisilta valtapyrkimyksiltä. Maailman mediamahdit olivat päättäneet jakaa musiikkimarkkinat neljään etupiiriin. Avainlippu-CD asettui ylivoimaista hyökkääjää vastaan aseistuksenaan usein vaan kolme sointua ja vahva tahto. ”Suomipoika tule hakemaan itsellesi idolia ja tasaa kansan ostovoimaa aurinkoiselle äiti Madonnalle”, kuului houkutus.


Tarkkaan lasketut soittolistat sekä niitä seuranneet levyjulkaisukeskitykset ja konsertit antoivat ymmärtää, ettei uudessa ihannemallissa kenelläkään voinut olla musiikinnälkä. Vaan eipä tullut Suomesta suurta musiikkimahtia, eikä edennyt valloitus aatteen tiellä, vaan tuli törmäys Karjalan mäntyyn. Suomalainen on aina tiennyt mitä ja mistä hän haluaa maksaa. Pilkatkoon vaan muu maailma hukattuja trendejä tai huonoa musiikkimakua, mutta yksi suomalainen ikivihreä vastaa kymmentä nevergreeniä.


Suomalainen kauppa ja kuluttajat maksavat vuosikymmeniä tappiollisen taiston sotakorvauksia. Valvontakomission asettamat verollepanot tulivat lisäksi miltei kaikkeen mistä ääntä lähtee tai mistä ääntä voi kuvitella lähteväksi. Suomen hallitus seuraa voimattomana sivusta ja sotasyyllisyyskin myötäilee draaman kaarta. Viihteen jälleenrakentamistyössä tarvitaan nyt maalaisjärkeä, talkoohenkeä ja rahat kansantaloudessa pitäviä Avainlipputuotteita, sillä mis sie tarviit hyvvää vastiketta rahalles, täs siul on sellanen!



-Erkki Puumalainen



Taustaa kirjoitukselle


Sodan analogia levybisnekseen ja siihen liittyvä ilkeily on epäkorrektia, mutta samalla tulisi kieltää väite, että taloudelliset laskusuhdanteet olisivat sään kaltaisia ilmiöitä. Taustalla on aina sama ihmisen ahneus ja piittaamattomuus. Kun Spotifyn kaltaisia kaupan ja verotuksen ohittavia järjestelmiä haluttiin jouduttaa, 23.12 2008 tutkimusyhtiö Gardner väitti, että CD-levy eli viimeistä joulua. Lama laitetaan kuluttajan syyksi ja sen kostona palvelut ajetaan alas, vaikka ihmiset ovat investoineet miljardeja CD-soittimiin. CD on kurantti hyödyke vielä ainakin 10 vuotta. Viimeisen kvartaalin aikana Avainlippu-CD-levyjen myynti kasvoi 150 % edellisvuoteen verrattuna. Avainlipputuotteen "salaisuus" on kysyntä, tuotekehitys suomalaisten ehdoille, hinta, helppo saatavuus ja tarjonnan uusi kohdistaminen.


Tekstiä voi vapaasti lainata ja sitä voi kommentoida alla olevassa blogissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti