maanantai 21. joulukuuta 2009

Halpalevy selätti juhlavat julkaisut ammattilaisraadissa

Radiotoimittajien kuukauden levy valinta Juice4ever edisti levyhintojen alentamiskampanjointia. Mielikuva, ettei halvalla voi saada hyvää, on ollut iso este levyjen markkinaehtoiselle devalvoitumiselle. Ammattilaiset ymmärtävät, että ei voi olla kahta laatukäsitettä laitettaessa bittejä jonoon, kuin myös sen, ettei sisällön laatu saa lisäarvoa levymerkistä.

Vaikka
Juice4ever sai ammattilaisilta suitsutusta ja ykkössijan, on taiteen paremmuuskilpaan syytä suhtautua varauksella. Loppukäyttäjä on ainoa tuomari! Kun levyt luodaan jokaiselle helpoiksi ostaa, kilpailu laajemmista sisällöistä synnyttää todellisen tiedon markkinoiden tarpeista. Tuottajien provosoimat ”viralliset listat” kaventavat markkinoita ja pyrkivät päättämään mistä ihminen "saa" pitää ja mitä kauppojen täytyy pitää valikoimissaan.

Musiikkiosastot ovat enemmän testilaboratorioita kuin kuluttajapalvelupisteitä. Onneksi ylihintaisten levyjen aika on lopullisesti ohitse, sillä niihin sitoutuva pääoma ei täytä erikoistavaran kiertovaatimuksia. Tunnuslukujen virheellinen viesti kysynnästä kylvää CD-levyn kuolemaa, vaikka maa on pullollaan soittimia ja viihteennälkäistä väestöä. Päivittämällä tuotantoketjun rakenteet nykyaikaan, markkinat kääntyvät villiin kasvuun.

CD-levy on kuollut, kauan eläköön CD-levy!

-Erkki Puumalainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti