perjantai 28. elokuuta 2009

Poptori kuittaa valtion yrittäjyyden, työllistämisen ja kehittämisen vetoomukset

Onko perussuomalaisuus retoriikkaa, pettääkö Kepu vai ylikansallinen Kokoomus, vihertääkö kateus punan ja haalistuuko vihreys lobbausvoimiin tai johtaako maata ruotsalainen eliitti vai KMS-veljet? Tämäkin kirjoitus haluaisi olla positiivinen ja rakentava.

Kotimaisuustalkooblogin 32:lle provosoivalle ajankohtaiskysymykselle ei ole noussut vastuunkantajaa tai vastaväitettä. Kiitos lehdistön, moni mielipide sai edes julkisuutta. Päättäjiä ei tunnu kiinnostavan itseään koskeva rakennemuutoskeskustelu, sillä budjettiriihi ratkoo nytkin ongelmat kulutusveronkorotuksilla ja valtionvelan kasvattamisella. Leikkauspohjaa ja velanmaksun hoitamiseen tarvittavaa hedelmätöntä työtä tulee riittämään myös seuraavien sukupolvien ajoiksi.

Blogi käynnistyi kahdesta syystä. Valtion tukema ja ÄKT:n ohjauksessa oleva Musex raportoi vientilukujen KTM/TEM-tuesta huolimatta kääntyneen laskuun levy-yhtiöiden kotiuttaessa tulokset ulkomailla ja tutkimusyhtiö Gardner manasi CD-levyille viimeistä joulua. Poptori käynnisti kiistellyn tervehdyttämisohjelmansa vuonna 2001. Näimme nuorison siirtyvän nettiin ja satsasimme arkikäyttöön sekä enemmistöväestön palveluun. www.poptori.fi/joy



Uutta tältäkin rintamalta


Ikivihreiden hittien kierrätys saa uuden ulottuvuuden, kun Tapani Pertun uutuuslevy julkaistaan. Todistamme, että uutuuslevy tuo 10 vuodessa enemmän rahaa 5 eurolla, kuin jos se myytäisiin kvarttaalilogiikalla 20 eurolla. Sen kohderyhmä on yli 3 milj. ihmistä ja realistinen myyntitavoite on 200 000 levyä eli milj. euroa 10 v. aikana. Nykyjulkaisut saavuttaa tästä n. 10 %

Kysymys T&E-ministeriöön, Ministerit Mauri Pekkarinen ja Anni Sinnemäki: Miksi kotimaista, kestävän kehityksen sisältötuotantoa synnyttävien ihmisten arvokas työ ei ole yhdenvertaisessa asemassa saamaan julkisen rahoitustuotannon palveluja sen suunnitellulle takaisinmaksuajalle? Ei tätä työtä voi tehdä näin armottomassa ja arvottomassa maassa!

Kuuntele näyte: www.poptori.fi/perttu

-Erkki Puumalainen


9 kommenttia:

  1. Mainitsemasi myyntiodotukset eivät ole realistisia. Sen paremmin nykyjulkaisut eivät saavuta Suomessa 20 000 kpl:een myyntiä eikä Poptorin julkaisut 200 000 kappaleen myyntiä niin usein, että näistä lukemista voitaisiin puhua yleistäen. Nämä luvut ovat poikkeuksellisia ja valitettavasti entistä harvinaisempia.

    Koska ilmoitat tarkoituksenasi olevan provosoinnin ja peräänkuulutat vastaväitteitä, tartun syöttiin ja rohkenen nyt ruotia Poptorin cd:n tervehdyttämisohjelmaa ihan lukujen valossa. Kun verrataan vuoden 2004 ja vuoden 2008 tilinpäätöstä (v. 2004 nyt ihan vain siitä, että ne ovat vanhimmat tähän hätään näkemäni tilinpäätösluvut), niin liikevaihdossa miljoonaluokan levy-yhtiöistä Poptorin myynti on ollut rajuimmassa laskussa. Liikevaihto on tippunut 41%. Majoreiden kohdalla luvut ovat huonoimmillaan tarkoittaneet parinkymmenen prosentin laskua tällä aikavälillä ja parhaimmillaan vastaavaa nousua. Tänä vuonna liikevaihdot tulevat varmaankin lähes kaikilla toimijoilla alaspäin. Mutta yhtä kaikki, luvut kertovat siitä, että ei Poptorin halpahinnoittelu ole mikään avain levymyynnin nousemiseen tai sen laskua vastaan taistelemiseen.

    Kun puhutaan aikavälistä 2004-2008, niin liikevaihdollisesti suuri menestystarina suomalaisessa äänitebisneksessä on Johanna Kustannus. Sen liikevaihto on noussut 41%. Yhtiölle ominaista on, että suuri osa julkaisuista on ns. marginaalimusiikkia, pääpaino on uudella tuotannolla, julkaisut ovat genrellisesti laaja-alaisia ja hintasotaan osallistuminen edes alekampanjoissa muita alan toimijoita vähäisempää. Filosofia ei ole kuitenkaan kasvun aikaankaan perustunut ahneudelle, vaan rohkeisiin tuotantopanostuksiin ja sitä kautta musiikin valtavirran ulkopuolelta syntyneisiin huikeisiin myyntimenestyksiin, noin 400 000 levyä myynyt Ultra Bra etupäässä tietenkin. Johanna Kustannus on osoitus siitä, että menestystä syntyy kun tuotetaan rohkeasti uutta ja julkaistaan kunnioittavasti vanhaa katalogia. Tämä tietenkin edellyttää, että levyt hinnoitellaan niin että edellytyksiä aktiiviselle julkaisutoiminnalle on olemassa, vaikka osa nimikkeistä menestyisi kaupallisesti heikomminkin.

    Tästä päästäänkin sujuvasti mainitsemaasi levyjen rahoitukseen ja vaateisiisi valtion lainarahasta. Poptori on toiminut suomalaisessa ääniteteollisuudessa noin puolitoista vuosikymmentä. Jos tässä vaiheessa muutamaa vuosittaista uutta äänitejulkaisua ei pystytä rahoittamaan kassasta, kertoo se mielestäni joko siitä että äänitteiden myynti ei ole yltänyt tavoitteisiin tai sitten liiketoimintasuunnitelma on pielessä. Ensiksi mainittu ongelmista on koko suomalaisen levyteollisuuden vitsaus ja se on vakava paikka, mutta en ymmärrä mitenkä lainaraha tilannetta miksikään muuttaisi. Jos äänitemyynti ei turvaa jatkuvuutta, niin ei liiketoiminta lainarahalla tilannetta muuksi muuta. Sekin on huono peruste, että äänitteen kustannuserä ja liikevoitto tuloutuu tasaisesti vuosien myötä, koska tällöinhän alalla pitkään toimineen levy-yhtiön back-katalogista pitäisi jo tulvia rahaa ikkunoista ja ovista liikevaihdon ollen hurjassa kasvukierteessä.

    VastaaPoista
  2. Terve Juha ja kiitos edelleen vastaväitteistä

    Mielestäni et ole nyt johdonmukainen tai sitten et ole lukenut talkooblogia. Lähdin kirjoittamaan sitä mm. koska valtiovalta antoi tukea ÄKT johdetulle Musexille ja jätti täysin tyhjän päälle itsenäisen suomalaisen toimijan. Ei ole leikin asia, kun tämän kokoisessa yrityksessä 2 milj. euron kansainvälistymispanostus jätetään tyhjän päälle, vaikka se kuitenkin käynnistettiin yhteistyössä. Hanke http://www.poptori.fi/midem on todellisuutta ja äärimmäisen iso ja menestynyt panostus. Samoin http://www.poptori.fi/joulutarjonta joka on myös maailmanlaajuinen. Kaikki jotka alaa tuntevat, että niistä korvaus tulee vuosien mittaan rojaltituloina.

    Jos seuraat tilinpäätöksiä niin myös näet, että olemme panostaneet tuotantopalkkoihin vuoden 2001 jälkeen 5.3 milj. euroa. Olemme poistaneet ne 5 vuodessa, vaikka itse tiedät, että niistä syntyy tuottoja vielä 50 vuodenkin jälkeen. Poistoja on tehty runsas 4 milj. euroa tänä aikana. Jos ei poistoja tehtäisi näin jyrkästi, pitäisi löytää rahoitus syntyneelle tulo verotukselle. Korostan, että menettely on täysin laillinen verotuksen lykkääminen, että ei tule väärinkäsityksiä. Joskushan ne tuloutuvat.

    Kun vienti söi käyttöpääomamme, siirryimme mm. toimittamaan kampanjoita suoraan ulkomailta asiakkaille. Ne myynnit eivät ole Poptorin tuloslaskennassa. Poptori on nyt ulkoistanut kaikki myyntipalvelunsa, joten Poptorin tuloslaskelman kuuluukin mennä alaspäin. Jouduimme myös lakkauttamaan monta asiakasta, koska heille ei riittänyt tavaraa. Sitä ei ehkä helposti ulkoa käsin näe, mutta rahoitamme tuotannon lisäksi n. miljoonan euron toimitusvarastoa sekä runsaan 1000 asiakkaan 30-90 päivän maksuaikoja.

    Mitä tulee myyntilukuihin, 200 000 kpl täyttyy helposti parhailla tuotteilla, mutta 50 000 kpl on pala kakkua. Se ei tosin tapahdu yhden kvartaalin aikana, vaan siihen budjetoidaan 10 vuotta. Jos sisältöpanostus on 30 000 euroa ja tuotetta myydään 5000 kpl, kuten nykyään tapahtuu, maksaa loppukäyttäjä 6 euroa tuotannosta. Me emme koske tuotantoon, jossa emme usko 50 000 kpl myyntiin 10 vuoden aikana. Loppukäyttäjän tarvitsee maksaa vain 60 senttiä tuotteemme tuotannosta. Nyt ehkä oivallat, miksi vaadin tuotannolle rahoitusta valtiolta. Kyse on tuotantohenkilöstömme palkoista, jonka toisena vaihtoehtona on, että emme tuota ja laitamme heidät elämään työttömyyskorvauksilla.

    On mahdollista, että enemmistöllä on tarve löytää luurankoja Poptorin kaapista, mutta mitä hyötyä siitä on? Miten muu toimiala on hommiaan hoidellut, on paljon isompi kysymys. Poptori on sylkykuppina, koska se puhuu asiat auki, eikä vaan puhu vaan toteuttaa myös puheensa.


    Erkki Puumalainen

    VastaaPoista
  3. Musexin toimintaa en tunne niin hyvin, että lähtisin sitä kehumaan tai haukkumaan, mutta lähtökohtaisesti se, että "vientituet" ohjataan jonkun tällaisen organisaation kautta, on mielestäni aivan ok. "ÄKT-johtoisuus" ei mielestäni ole lähtökohtana mikään mörkö. Tuota mörköä ja siihen liittyviä salaliittoja yritetään sovitella usein esim. ESEK-päätöksiin, jotka minun nähdäkseni ovat tukilistoja katsoessa kuitenkin siedettävällä mallilla.

    En ole seurannut Poptorin tilinpäätösasiakirjoja, vaan pelkästään talouden tunnuslukutiivistelmiä, joihin viittasin edellisessä viestissäni, sekä riskiluokituspisteitä ja -luokituksia. Viimeksi mainittujen tilan tiedät varmasti itse hyvin ja sen mitä ne yrityksestä kertovat. Mielestäni ne eivät kerro tässä tapauksessa ainakaan siitä, että "hintasodassa" Poptori olisi selviytynyt voittajana ja matkaisi eteenpäin muun alan upotessa suohon. Poptori elää siinä samassa kriisissä kuin muukin ääniteala.

    En tiedä kuka näkee ja missä näkee luurankoja. Yleensä kai Poptorin ja muiden levy-yhtiöiden näkemyserot kulminoituvat nimenomaan hinnoittelupolitiikkaan. Provosoitavuutta ehkäpä lisää se, että ehdotat liiketoimintamalleja joiden mukaan Poptorikaan ei pysty toimimaan. Eli niistä puheiden toteuttamisesta: Olet viime aikoina esimerkiksi moneen otteeseen maininnut, että cd:n oikea hinta on 5 euroa. Siihen aikaan kun Poptori julkaisi vielä uutuuslevyjä (siis uusista lauluista, ei hittilämmittelyistä), määritelmäsi oikeaksi uutuuslevyn hinnaksi oli kuitenkin 10 euroa. Käytäntö kuitenkin osoitti, että tämäkin hinta oli liian alhainen, koska näiden levyjen julkaisu loppui Poptorin osalta.

    VastaaPoista
  4. Moi Juha

    En lähde tässä talousoppien saarnamieheksi, mutta yhden merkittävän virhearvion voin poimia lausumastasi. Poptorilla on valtava tuottoarvo, päinvastoin kun mainitsemasi tunnusluvut kertovat, koska se on aidosti kyennyt 7 vuodessa generoimaan 5.3 milj. euroa myyntikatetta, jonka se on panostanut uustuotantoon. Olen vaatinut toimialalle rahoitustuotantoa, joka mahdollistaisin tuotantopanoksille 10 vuoden lainan. Toisin sanoen voisin rahoitettuna jaksottaa niiden poistot 5 vuoden sijaan 10 vuodelle. Kun olemme tehneet 4 milj. euron poistot, tekisimmekin vain 2 milj. ja tuloksemme kasvaisi 2 milj. euroa. Hyvin tiedät että poistot tarkoittavat arvopoistumaa, joka täytyy korvata uudella investoinnilla. Kun ikivihreistä äänitteistä ei arvo poistu, vaan sen suoja-aika takaa sille tänä päivänä 50 vuoden monopoliajan. Esim. 50 vuoden jälkeen Suomen Puolesta dokumenttimme on jopa arvokkaampi kuin nyt. Kuten aiemmassa kerroin toimialan suurin haitta on rahoituksen puute, sillä meidän kilpailijamme rahoittuvat pörssissä ja saavat vielä ”veljeskuntajakona” kaikki alan tuet. Siksi Musex ei saa mennä ÄKT:n kautta, sillä ei viennissä saa julkisesti tukea ulkomaisen yhtiöön liiketoimintaa. Sano yksi syy miksi en saisi kampanjoida toimialan parempien kilpailuedellytyksien hyväksi?

    VastaaPoista
  5. Ensiksikin mitä tulee ikivihreiden ja muun väristen levyjen kaupalliseen arvoon tulevaisuudessa, niin se onkin mielenkiintoinen ja arvoituksellinenkin asia nähdä. Nähdäkseni se arvo on hyvin paljon fyysisten ääniteformaattien säilyvyydestä kiinni. Kun aina manaat suurimpien levy-yhtiöiden epäreilua kilpailuasemaa, niin ehkäpä voisimme musiikkimyynnin biteiksi muuttumisen ja sen tulojakosuuntauksen osalta huutaa kuorossa samaa ääntä. Vain yhtenä esimerkkinä kuuluisa Spotify, jonka tulonjakomalli tuntuu olevan sellainen, että pienempien julkaisijoiden musiikin käytön taloudellinen tuotto ohjautuu alan suurille toimijoille: http://www.pop-lehti.fi/foorumi/viewtopic.php?t=969

    Ja ei, en minä ala sanelemaan syitä miksi et saisi kampanjoida toimialalla eri asioiden puolesta. Päinvastoin, seuraan mielenkiinnolla kampanjointiasi, kommentoin blogissasi asioita joista olen eri mieltä ja tarvittaessa myös edesautan hyviksi näkemieni kampanjateemojen esille tulemista (vrt. takavuosien Teosto-kähinä levyjen minimikorvausmääritelmineen etc). Demokratian ainoa voima on vastavoima. Se pätee niin politiikkaan kuin liiketalouteenkin.

    VastaaPoista
  6. Kiitos vastaantulosta Juha


    Jättipanostuksemme 2000 luvulla tuotantoon on tietoinen valinta juuri siksi, että CD formaatti kulkee tiensä päähän, mutta tilalle tulee monin verroin uusia. Emme siis panosta CD levyihin vaan sisältöihin, joita jaellaan vanhan entisten radio ja CD formaattien lisäksi nyt myös MP3 soittimissa kännyköissä ja Internetissä. CD myy ja tuottaa hyvin viidellä eurolla vielä ainakin vuoteen 2010, sitten on joku muu formaatti. Jakelu tarvitsee tuotteita ja tuotte jakelua eli kyse on synergiakehityksestä. Panostukset ovat olleet hallittuja sillä ikinä emme ole toistaiseksi tehneet yhtään tappiollista tilinpäätöstä.

    Uudet mediat tuovat koko ajan lisää tulovirtaa. Meidän virheemme oli satsata kansainvälistymiseen siinä toivossa, että saisimme sieltä nopeaa lisävoimavaraa panostaa vielä enemmän tuotantoihin ja laittaa tekijänoikeuden ylisuoja kiertämään toiseen suuntaan. Olen pysyvästi katkera työ- ja elinkeinoministeriön vastuuttomuuteen tässä hankkeessa. Se katkaisi v.2005 äärimmäisen myönteisen kasvukehityksemme ohjatessaan vientipanostuksensa Musexin kautta. Kenelläkään muulla suomalaisella edes ulkomaalaisomisteisella yrityksellä ei ole 2 milj. euron panostusta ulkomaille. Onko siis kohtuullista, että meidän panostus ei ole saanut euroakaan tukea eikä sille ole korvamerkitty euroakaan Finnvera tai muuta valtiolainaa. Jos muistat, Musex raportoi viennin jyrkän laskun selityksenä sen, että ulkomaiset levy-yhtiöt kotiuttivat viennin tulokset ulkomaille.

    Kun osaat tuoda Spotifyn ilmiselvän epäkohdan ja kilpailuvääristymän esiin, niin miksi et hyväksy minun esittämänä näitä monikansallisten yritysten röyhkeyksiä? He ottavat aina etulyöntiansainnan joka paikassa ja meille independent tuottajille jää jaettavaksi hileet. Olen ollut valmis heittämään koko elämäni tuon epäkohdan poistamiseen mutta et kai luule, että tällainen riekkuminen nautintoa tuo?

    VastaaPoista
  7. HAE lainasi
    Oletko yrittäjä tai nainen? Oletko minkäänlaista taloudellista stressiä? Tarvitsetko rahaa aloittaa oman yrityksen? Onko sinulla pienituloisten ja vaikea saada lainaa paikallisten pankkien ja muiden rahoituslaitosten?Vastaus on täällä, Michellen Haward Laina Firm on vastaus tarjota tahansa laina yleisölle tai kenenkään Nees taloudellista tukea. Annamme lainaa 2% korolla yksityishenkilöille, yrityksille ja yritysten edellytysten mukaisesti, joka on selkeä ja helppo. Ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse osoitteessa michellenhawardloans@gmail.com

    Huom: Kaikki Hakijan tulee olla yli 18-vuotiaita

    VastaaPoista
  8. Jos haluat saada erittäin totuudenmukainen ja hyvä laina sitten yhteyttä tähän vilpitön laina lainanantaja hänen email johnlutherloanfirm1@outlook.com
    tiedän saada todellista lainaa internetissä on erittäin kova, mutta on hyvin aito ja todellinen laina lainanantaja, joka auttaa jokainen, joka tarvitsee lainaa nyt, joten jos tarvitset todellista lainan voit ottaa yhteyttä häntä nyt hänen email johnlutherloanfirm1@outlook.com ja hän auttaa heti
    Kiitos

    VastaaPoista
  9. Oletko liikemies tai nainen? Oletko missä tahansa taloudellisessa hälytyksessä tai tarvitsetko varoja aloittaaksesi oman yrityksenne? Tarvitsetko lainaa velan maksamiseen tai talon tai auton ostamiseen? 3%: n lainaehdotus on voimassa, jos tarvitset lainan, jotta voimme edetä eteenpäin: luthor2.corploanfirm@gmail.com

    3%: n lainaehdotus on nyt voimassa

    VastaaPoista