sunnuntai 5. huhtikuuta 2009

Mikkostelunkin uhalla keisarilta on peitettävä kikulit!























Is This It!?


Musiikkibisnes kokoontui Helsinkiin otsikkoasiana musiikkivienti. Tapahtuma sai huomattavaa ja valitettavan kritiikitöntä medianäkyvyyttä. Miten EMI:n Wemppa Koivumäki voi aamutelevisiossa puhua Suomen vientityön edistämisestä ja kuinka Warnerin Tommy Page on sopiva konsultoimaan suomalaisia kilpailemaan monikansallisten yritysten valmiiksi jakamista markkinoista? Neljä kuukautta sitten Musex-vientirengas totesi viennin laskuun syyksi monikansalliset yhtiöt!


Suomalaista edunvalvontaa talutetaan korvasta


Työ- ja elinkeinoministeriön tuilla ja suomalaisten tekijänoikeustuotoilla perusteettomasti rahoitettu ja kartelliksi järjestäytynyt toimiala on härskiyden äärirajoilla vaatiessaan lisätukia. Tuet eivät ole millään tavoin lisänneet alan toimintaedellytyksiä, päinvastoin. Opetus- kulttuuri- ja työ- ja elinkeinoministerimme on vastuutettava verovarojen sekä veroluonteisten ja taiteilijoille kuuluvien varojen käytöstä. Vuosikymmeniä on kuljettu pelkkää alamäkeä, vaikka musiikin kysynnän kasvu on ollut suurempaa kuin ikinä!


Ei pankistakaan saa rahaa ilman liikeideaa


Ruotsin saavutuksia visioimalla ja väitteellä Suomen konseptien olevan jopa Ruotsia edellä, ei ole todellisuuspohjaa. Ulkomailla markkinat ovat yhtä lailla jaetut ja kavenneet. Ylisuojelevat lait pitää poistaa ja tuet on muutettava riskilainoiksi, jotta loppuu keinottelu ja kohdataan rehellinen kilpailu. Kartellien johtamalla bisneksellä ei ole muuta visiota eikä missiota kuin ahneus, muiden työllä eläminen, kuluttajien syyllistäminen ja nottinghaminsheriffimäisestä verotuksesta niskuroimisen leimaaminen vihollisuudeksi.


Palvelutuotanto lähtee kuluttajasta

Viime viikon MipTV-messu (jossa ei ollut muita suomalaisia levy-yhtiöitä) todensi, että ääni- ja kuvatallennebisnes yhdistyy ja se on pysyvästi siirtynyt 360 asteen logiikkaan. Tuottajien on ulosmittaamisten ja estelyjen sijaan otettava vastuuta uusien jakeluteiden kehityksen palvelemisesta. Menestys lähtee palveluketjujen ymmärtämisestä, kysynnän tiedostamisesta ja sen vaatimusten hyväksymisestä. Maailmanmestaruutta ei kannata yrittää, ellei ensin ole Suomen mestari. Sähköinen jakelu on sikahintaista ja kauppojen hyllyistä yli 80 % on levyjä, joita kukaan ei ole sinne pyytänyt. Kenenkä tontilla se omakehuemmagaaloissa julistettu osaaminen katkeaa?


Kenen joukoissa seisot?

Tietoisesti provosoiva Viihteenkotimaisuustalkooblogi on esitellyt malleja, joita ylimielinen toimiala osaa kritisoida vain väitteillä ”utopiaa, mahdotonta”. Alla olevassa ”mahdottomuudessamme” uskotaan 2,5 kertaista kasvuvaraan kotikentällä, kun taas tuo Ruotsiin vertaava kansainvälinen kauppa (jota ei osata) edellyttää 28 kertaista kasvua! Realististako?!


–Erkki Puumalainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti