
Rare Exports käytti Niko lentäjän poikaa ja Joulutarinaa hyvinä esimerkkeinä kertoessaan Joulupukin olevan elokuvien myyntivaltti. Jalmari Helanderin ideasta syntynyt 1.9 milj. maksava Joulupukki-uutuus tuotetaan isolta osin ulkomaisella pääomalla. Joulupukki on yksi tunnetuimmista brändeistämme maailmalla. Jos maallamme ei ole rahaa panostaa luovan työn tekemiseen (työpaikkoihin), tuotot valuvat ulkomaisen pääoman hyväksi. Ikiomasta Joulupukistamme ja kaikesta Suomessa tuotetuista luovista ideoista tulee ulkomainen tuote.
Viime viikolla Nokia ilmoitti, että se reivaa bisneksensä laitevalmistajasta sisältötuottajaksi. Suomeksi se tarkoittaa Elcoteqin kaltaisen alihankintatyön muuttumista vielä suuremmaksi sisältöbisneksen kysynnäksi. Maamme viihde-, peli- ja softaosaamisen synnyttämä talouden ikiliikkuja vie tuotot ulkomaille jos sisältötuotannon ja sen tutkimus- ja kehitystyön rahoitusta ei haluta ottaa Suomessa tosissaan. Suomalaisesta työstä ei synny vientituloja ja lainsäätäjä vielä varmistaa siitä tekijänoikeusmaksujen kautta suomalaisille velkavankeuden kymmeniksi vuosiksi ulkomaille. Sampo on ryöstetty ja vieläpä laillisesti.
Erkki Puumalainen
Poptori Oy
Joulupukin virallinen levy-yhtiö
http://www.poptori.fi/joulutarjonta/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti