maanantai 12. lokakuuta 2009

Lauri Tähkä soitti pääministerille tärkeää ajateltavaa

Hyvä Lauri, kun pidät pääministerin hereillä alan kysymyksissä. Meidän ”härmäläisten” pitäisi silti tarkentaa asiakokonaisuutta, sillä valmistelussa oleva suoja-aikalaki palvelee ulkomaisia levy-yhtiöitä ja vain muutaman prosentin verran muusikoita ja meitä suomalaisia yrittäjiä. Levy-yhtiöjättien panos tuotekehitykseen on nykyisin olematon, sillä niiden ensisijaistehtävä on tuottaa rahaa. Suoja-aikaa jatkettiin jo 25 vuodesta 50 vuoteen 90-luvun alussa. Beatles ja 60-luku olivat silloinkin vapautumassa kansanomaisuudeksi. Se myös perusteltin muusikon hyötynä, mutta miten kävi? Ala tuhoutui ja vain ahneus ja rikollisuus rehottavat.

Levytuotantokulut kotiutuvat nykyhinnoin jo muutaman tuhannen levyn myynnillä. Kun levyjäsi myydään kymmeniä tuhansia, luomistyöstäsi jää satoja tuhansia euroja liikevoitoksi levy-yhtiöön. Kaikki kunnia levy-yhtiöllesi ja bändillenne suurenmoisesta työstä suomiviihteen hyväksi, mutta mikäli työn julkaisisi suomalainen yhtiö, ylijäämä jäisi Suomeen. Tuotoilla voisi kehitellä uusia "lauritähkiä" ja viihde saisi elinvoimaa. Oletan, että tuotekehityksestänne on eniten vastannut Tähkä & kumppanit. Globaalijätit ostavat rahalla markkinat, ihmiset ja osaajat. Nyt on sinun vetovuorosi generoida pääomaa siirrettäväksi amerikkalaisille eläkeyhtiöille. Kun levysi synnyttävät miljoonatuotot Suomessa, niin mitä tuo Beatles katalogi yli 6 miljardin ihmisen kulutuspinnassa 70 vuoden aikana? Kerro Matti Vanhaselle, että komentaa ministerinsä panemaan luovan teollisuuden edellytykset maassamme kuntoon, että hyvät ammattilaisemme saisivat myydä työpanoksensa suomalaisen yhtiön hyväksi tuomaan kilpailua.

Eri tekijänoikeudet pitää myös ymmärtää erottaa toisistaan ja käsitellä teolliset oikeudet samoin kun patentit. Luovan työn panos on saatava kohtuuhinnoin kuluttajien ulottuville, ettei sitä tarvitse varastaa. Yhdeksän kymmenestä levysi haluavasta jättää sen ostamatta hinnan vuoksi. Lääketeollisuudessakin kilpailun vapauttaminen poisti turhan päänsäryn edullisemmin. Sinun tekijänoikeutesi teoksiisi päättyy vasta 70 vuotta kuolemasi jälkeen nykylainkin puitteissa. Eli mitä edullisemmin niitä saa käyttää, sen enemmän ja laajemmin niitä käytetään ja sen suurempi hyöty sinulla ja sinusta pitävillä kuluttajilla niistä on. Monopoli ei tuone lisäarvoa Koskenkorvallekaan.
-Erkki Puumalainen

6 kommenttia:

  1. Hyvä Erkki!
    Kusessa ollaan vaikka mihin hintaan. Emme halunneet luopua toimintatavoistamme vaikka ennusteet olivat selvät jo 10v sitten.On ilmeistä ettemme halunneet tai tajunneet mihin näiden verkkojen lasku johtaa.Kaikki saavat tulla syömään ilmaiseksi musiikkityöläisten pöydästä.

    Näyttää siltä että vain top 10-cd:t menevät kaupaksi,hinnalla millä hyvänsä.

    Et voi haastaa yksittäistä taiteilijaa osallistumaan talkoisiin jossa pienen ryhmän panosta alettaisiin jakamaan yhteisen edun nimissä.
    Tarkoitat varmaankin hyvää mutta tapasi esittää asioita ei ole aivan huippuluokkaa.
    t.harri

    VastaaPoista
  2. Olisiko tämä parempi tapa?

    http://www.elvisry.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=392&Itemid=116

    Gramexin ja Teoston asiakkaana sekä ELVISin jäsenenä olen ehdottomasti esittävien taiteilijoiden ja tuottajien suoja-ajan pidentämistä vastaan esitetyssä muodossa. Toivoisin, että jokainen ajatteleva musiikintekijä olisi, koska kyse on vain levy-yhtiöiden iltalypsystä, koska ne eivät vieläkään halua tai tajua vaihtaa toimintamallejaan. Kunhan nyt ensin saataisiin nykyiset suoja-ajat voimaan globaalisti eli Gramex-meininki myös USA:an.

    Lauri Tähkä pitää ehdottomasti haastaa osallistumaan kotimaisuustalkoisiin, koska hänellä nimenomaan on juuri nyt varaa. Annan Tähkälle mahdollisuuden tulla järkiinsä, mutta en ole toiveikas.

    Oikeasti jokaiselle pitäisi riittää elinikäinen suoja eli olen valmis tinkimään säveltäjän ja sanoittajan oikeuksien pituudesta esittävien säveltaiteilijoiden hyväksi.

    VastaaPoista
  3. Harri,

    Tee testi jollekin ja lupaa 100 000 euroa jos hän alkaa toimia esittämälläsi tavalla. Hän ei hievahdakaan, vaan epäilee lähes kaikkea mitä esität. Kun samalla hepulla putoaa 50 senttiä sohvan alle, hän ryömii ja pyllistää sen sieltä pois.

    Jotenkin tässä suoja-aikajutussa on sama meininki. EN minä pyydä ketään talkoisiin, sillä jokainen saa toimia tavallaan. Minä olen matemaattisesti todennut, että jos me suomalaiset emme pyöritä ja ennen kaikkea pidä tätä taloutta täällä Suomessa pyörimässä, saavi tyhjenee ja kohta meillä on jaettavissa vielä vähemmän rahaa.

    Mieti, mitkä Gramex tulosi ovat nyt ja mieti, kuinka paljon tänään ja tästä aiemmat teoksesi tulevat saamaan eetteriaikaa 50 vuoden jälkeen. Suojaat alle promillen kokoista rahasummaa nykyansainnastasi ja samalla varmistat, että kansainvälisillä yhtiöillä omaisuuden arvo kasvaa 40%!!! Sitä asiaa Harri tässä jahdataan ja laitetaan törkeästi köyhät muusikot etulinjaan.

    Minä toimin mallilla, jossa uskon elämää olevan jo tänään. Jos 10 ihmistä pitää jostain levystä yksi ostaa sen, jos se maksaa 20 euroa. Jos levy maksaa 5 euroa ainakin 6 ihmistä ostaa sen, eikä varasta tai imuroi sitä laittomasti. 20 euron sijaan markkinoille tulee 30 euroa eli 10 euroa uutta jaettavaa. Markkinat kasvavat 50 %. Se minkä valmistus vie enemmän säästyy jakelukustannuksissa per kappale, voi jopa jäädä enemmän. Levyjen tekeminen lisääntyy ja tarjonta paranee, kun kauppa huomaa kasvun.

    Kansainvälinen yritys ei tästä hyödy, sillä kotiutettava voitto pienenee per levy ja kilpailu kaupan kasvaessa lisääntyy. Lisäksi he haluavat lopettaa levymyynnin ja siirtyä pelkästään omaisuudellaan ansaitsemaan Siksi heitä tuo malli ei kiinnosta.

    Nyt pitäisi vaan nähdä muutoksen välttämättömyys eikä tehdä viestintuojasta (=minusta) demonia.

    Eki

    VastaaPoista
  4. Petrille sanoisin, että jokaisen keskinkertaisen biisintekijän on helppo vastustaa suoja-aikojen pidentämistä, kun ne eivät koskee omaa tilipussia millään tavalla. Sinun levysi eivät myy eivätkä ne soi radiossa. Tähkän kohdalla tilanne on toinen ja hänestä on kehittynyt sellainen ilmiö, että joku hänen muistanee myös puolen vuosisadan päästä. Hänelle suoja-ajan pituudella on konkreettista merkitystä.

    Näissä keskusteluissa esille nousee aina The Beatles. Ja ihan ymmärrettävästi. Minusta on hienoa, että yhtyeen tuotanto ei ole vapaata riistaa, jonka ansiosta tämän mainion yhtyeen uusimmat cd-julkaisut on niin tasokkaasti toteutettu kuin mitä ne on. Jos markkinat olisivat Beatles-levyjen suhteen villit, lienisi meillä kaupan kymmeniä eri variaatioita jokaisesta albumista ja peruskuluttaja ei takuulla pysyisi kärryillä mikä versioista on huolella masteroitu ja mikä puolestaan saatettu cd-aikaan joltain suttuselta vinyylikopiolta.

    VastaaPoista
  5. Moi Juha


    Nyt olet mielestäni vaarallisilla vesillä, sillä kyse on kulttuurityöstä.

    Olet asettunut kahden menestyneimmän artistin oikeuksien puolustamisen taakse, vaikka koko kotimaisuutalkoiden idea on saattaa maahamme tasavertaiset lähtökohdat taiteen tekemiselle. 10 vuotta sitten Lauri Tähkä oli yhtä "huono" kun Petri Kaivanto eikä 1962 Beatles edes kelvannut Deccan levymerkille.

    Rahalla ei saa onnea, mutta sillä saa helvetin hyvän korvikkeen, joten miljonäärilevy-yhtiöt ostettuine kanavineen ovat analogiasi mukaan ainoat, jotka saavat olla olemassa.

    Mitä tulee uudelleenjulkaisujen tasoon, lähtökohta on, että ne julkaistaan sellaisenaan. Jos niitä silotellaan ja sähköisesti muutellaan, niistä tulee uusi teos ja se täytyy ostajalle tehdä kannessa selväksi. Nykytekniikka mahdollistaa niin paljon muutosta, että moni teos voidaan jopa pilata. Suttuista vinyylikopiota mikään itseään arvostava levymerkki tai yhtiö ei käytä, sillä miksi niin tekisi kun samalla hinnalla työn voi tehdä huolella. Tällaisenko yksityiskohdan varmentamisen vuoksi suomalaisten täytyisi maksaa 12-15 euroa levyistään enemmän?

    VastaaPoista
  6. Nimettömät puskasta huutelijat eivät juuri kiihota vastaamaan, mutta oikaistakoon nyt sen verran, että kyllä säveliäni ja sanojani on osunut sellaisillekin levyille, joita on myyty ja soitettu radioissa ihan kiitettävästi. kts. www.kaivanto.fi . Muutamilla raidoilla olen mukana myös esittävänä taiteilijana, joten Gramex-intressejä on minullakin ja viimeistään kuoltuani soololevynikin myyvät ja soivat.

    Siksi toiseksi olen tehnyt musiikkia päätoimisemmin vasta aika vähän aikaa. Leipää on tullut enemmän toimittajan hommista.

    Lauri Tähkää soitin muuten Ylen aikaisessa ohi soittolistan jo ennen kuin herra musiikkipäällikkö oli sitä sinne hyväksynyt... Tässä vyyhdessä on nyt aika paljon erityisiä seikkoja, joista ei kannata alkaa minun kanssani vääntämään ellet sitten satu olemaan laillani musiikin ja median ammattilainen...

    Äänitteen suoja-ajan pidentäminen on moraaliton hanke, jolla ei suuremmin auteta ketään muita kuin suuria levy-yhtiöitä kasvattamaan omaisuutensa arvoa. Kaikki muu on sumutusta. Sitä paitsi Beatles ja rock'n'rollin kapina kuolivat suurin piirtein syntymävuonnani 1968. Minua kiinnostaa musiikin nykyhetki ja tulevaisuus, elävät tekijät ja esittäjät.

    VastaaPoista